China's Policy
Options for the Maintenance of Food Self-Sufficiency:
Migration, Technological Change and Regional Comparative Advantage
伊藤順一 (農林水産政策研究所)
Abstract
The objective of this article is to address the issue of policy options available for the government of China to attain food self-sufficiency. The two policy instruments are taken up for discussion: the existent restriction on rural labor migration and an increase in productivity. The production function analysis reveals that the more severely the government restricts out-migration, the more easily they are able to attain the policy goal without having agricultural productivity improved. This translates into the conjecture that such an institutional barrier on migration not only incurs social costs associated with inefficient resource allocation and urban-rural income imbalance but also gives policy makers an excuse to underinvestment in technological progress. Another thing that is elucidated in this analysis is that the provinces that have regional comparative advantage (RCA) in agriculture ill-perform in terms of biochemical technology than those with no RCA. This suggests that there remains a great deal of room for RCA to be exploited much further.
中国人民元の切り上げが世界穀物需給に与える影響
―3生産物の国際貿易空間均衡モデルによる計量分析―
朱正根 (九州産業大学)
前田幸嗣 (九州大学)
川口雅正 (九州産業大学)
要 旨
本報告の目的は,中国人民元の切り上げが世界穀物需給に与える影響を計量的に明らかにすることである。具体的にはまず,人民元切り上げの影響の発生メカニズムについて理論的に明らかにする。次に,関税割当制度や輸送費を組み込んだ1生産物の国際貿易空間均衡モデルを生産物間の代替関係を分析しうるよう,3生産物の国際貿易空間均衡モデルに新たに展開する。そして,3生産物の国際貿易空間均衡モデルを利用して,コメ,小麦,トウモロコシの3穀物を対象に,人民元の引き上げがそれら3穀物の世界需給に与える影響を計測する。
主な計測結果は次のとおりであり,人民元切り上げの影響は穀物により異なる。
1.関税割当制度を採用している中国が小麦の輸入を増大させることはほとんどなく,世界の小麦需給はほとんど影響を受けない。
2.トウモロコシの輸入量が関税割当数量を現在大きく下回っている中国はその輸入を大きく増大させるが,その増大の大部分がアメリカの増産と輸出増によってカバーされるため,世界のトウモロコシ需給が影響を受けることはほとんどない。
3.中国はコメの輸出を大きく減少させ,その影響は世界のコメ需給に大きく波及する。
4.インド,バングラデシュおよびインドネシアなど,特に発展途上国におけるコメ需給のひっ迫が懸念される。
Determinants of
Collective Action under Devolution Initiatives:
The Case of Citizen Community Boards in Pakistan
黒崎卓 (一橋大学)
Abstract
In Pakistan, as in other developing countries, devolution initiatives are currently taken by the central government to decentralize development planning and execution. The rationale behind the initiatives is the idea that decentralization through community participation can contribute to achieving efficiency, accountability, and transparency of development policies through the utilization of local information, local resources, and nurturing the sense of ownership. At the core of the initiatives lies a scheme called Citizen Community Board (CCB), a kind of community-based organization (CBO). Under the scheme, local people are expected to propose to the local government a development project through forming a CCB and upon approval the local government funds 80% of the project cost. Since 2001 when the scheme was initiated, however, both the number of CCBs and the number of approved/initiated projects have been below the expected level. This raises a concern that the Pakistani society with limited historical experience in CBO-based cooperation in development efforts is too handicapped for the CCB scheme to be successful. This paper attempts to examine this concern. Namely, we address the questions: Can the CBO-based participatory development framework function in a society where the core network is not based on residential areas but based on familial, clan, and tribal relations? And if yes, what are the determinants for successful formulation of a CCB and for successful development activities conditional on the formulation? As a preliminary step to address these questions, determinants of CCB formulation and functioning are empirically investigated using a village-level cross-section dataset collected in a district in Pakistan Punjab in 2004-05. The regression results suggest that the inequality within a community and the type of leadership matter. Further, the effects of these variables are non-linear and different between the determinants for the CCB formulation and those for the CCB functioning. Based on the empirical results, the direction of theoretical modeling of collective action is suggested that can explain the estimated pattern and can be used for simulating different dynamic paths of rural development in Pakistan.
高篠仁奈 (神戸大学)
要 旨
親戚・隣人間での贈答や貸与を通した扶助行動は,途上国農村で頻繁に観察され,共同体内で保険として機能することが指摘されている。その成立要因について,既往研究では経済合理性を前提とした説明が主流となっており,利他性は補助的な影響を与える要素として認識されている。しかしながら,このような扶助行動に対する利他性の影響を実際に示した分析は存在しない。これは,観察不可能な利他性を示す代理変数が入手困難なためであろう。本研究では,利他性の指標を得るために,中部ジャワ農村で実験ゲームを実施した。この実験ゲームの結果と,質問表により収集した扶助行動に関するデータとを用い,利他性が扶助行動に与える影響を実証的に示す。
分析の手順および主な結果は以下の通りである。はじめに,実験ゲームにより得られた利他性の指標を推計し,利他性の決定要因を求めた。これにより,資産水準や職業といった個人的特徴の他に,相手と会話をする頻度や過去の扶助行動の有無など,相手との関連性が利他性に大きく影響していることが示された。又,利他性と血縁関係の間には必ずしも正の相関が見られなかった。つぎに,利他性の推計値を用いて,実際に取引された贈答や貸与といった扶助行動に対する利他性の影響を示した。その結果,資産水準や血縁関係とともに,利他性が扶助行動の重要な決定要因であることが明らかになった。
松田敏信 (鳥取大学)
Abstract
Log-polynomial Engel curves of degree higher than two have been employed in the literature, but have so far been considered inconsistent with utility maximization. This paper shows that log-polynomial Engel curves of arbitrary degree are derived from a new indirect utility function when, as is usual with high-rank demand systems, cross-sectional data without price variations are used. In practical terms, the results extend Gorman's (1981) theorem, which limits the rank of a utility-derived exactly aggregable demand system to at most three. Utility-derived log-polynomial Engel curves of arbitrary degree theoretically support whatever rank is found empirically adequate in Engel curve analysis.
日本における転用規制と農地価格
―転用規制の実効性に関する計量分析―
田原健吾 (東京大学)
要 旨
日本においては,優良農地を保全するために農地の転用規制が行われている。しかし,その規制のしかたが不透明であるとの指摘もあり,そのために農地価格が農業収益を資本還元した価格から乖離しているとする先行研究もある。本研究は,不完全な転用規制の農地価格への影響を記述するモデルを提示することを試み,それによって実際の農地の転用規制の実効性を検証することを目的とする。
本稿の大きな特徴は,理論モデルから,転用規制の実効性の計量に用いる式を理論的に導出する点である。このことは,推定の際に置かれている仮定を明確にするという利点を持つ。具体的には,Capozza & Helsley (1990)のモデルに不確実な転用規制を新たに導入したものを提示し,そこから農地価格データのみによって転用規制の実効性を示すパラメータを推定できる式を導出する。
上の方法に基づいた推定の結果,農用地区域内においても転用規制は完全でないことが示される。
Limit of Reciprocal Credit as
Mutual Insurance:
Coping Strategy for Covariate Shock in Bangladesh
庄司匡宏 (東京大学)
Abstract
This paper investigates risk coping strategy choice within the environment of idiosyncratic and covariate shock. Previous studies focus on the reciprocal credit among community members as a strategy for consumption smoothing, although such a strategy is not helpful to deal with the community level aggregate shock. This paper, therefore, aims to clarify the strategy under the aggregate shock using the evidence of large flood in Bangladesh 1998. The empirical analysis shows that the reciprocal credit is available only for idiosyncratic shocks, while villagers borrow from money lender, called Mohajon, or give up livestock assets in the face of aggregate shock. A contribution of this study is the focus on the risk coping strategy choice under various damages.